Direktlänk till inlägg 14 november 2011

Försovning

Av Josefine Nilsson - 14 november 2011 22:59

Försov mig 4 timmar i morse! Vaknade först 5 så tänkte vad skönt det skulle bli att sova en timme till som sen blev 6 timmar. Vaknade med ett ryck och kände på mig att klockan var alldeles för mycket. Jobbet hade ringt några gånger och larmet hade varit igång, men jag hade inte hört någonting! Fy tusan vilken ångest jag fick. Det har ju hänt att man försovit sig tio minuter och så, men fyra timmar! Herregud. Som tur va var chefen inte sur när jag ringde, bara orolig att något hade hänt mig eftersom jag alltid kommer i tid och aldrig borta. Skönt det ju! Men blev i alla fall 11 timmars jobb.


Dansade Zumba igår. Riktigt kul är det! Man svettas som en gris och har roligt. Skönt att komma igång lite igen och förhoppningsvis bli av med några onödiga kilon =) Syrran har startat en grupp på facebook för alla som är sugna på att komma igång och behöver peppas lite. Säg bara till om ni vill vara med i gruppen så bjuder jag in er!


Tänkte på något som tagits upp på nyheterna några dagar nu. Att Carema har låtit sin personal väga vårdtagarnas blöjor för att se hur mycket de tål så att de inte blir bytta för tidigt! Jag blir så jäkla förbannad!! Det är människor det handlar om. Den ansvariga svarade att det är så man gör på barn också, man bytar inte blöjan förrän den är full. Ärligt talat ?! Har man inte humanisktisk syn överhuvudtaget?! Hur kan man göra så mot människor som sitter i en sådan situation att de inte kan tala för sig själva. Istället kränks de och kan inte ens tala om det för någon. Sådant ska inte få hända. Det är inte konstigt att man är rädd för att bli gammal och behöva bo på ett boende. Hur kan ens personalen gått med på att utföra sådana saker? Det är ju helt galet. Jag tror att de som gör sådant själv borde få testa sitta i en blöt blöja och inte få byta den förrän den är full för att spara pengar. Så kan ju dem känna på hur skitig och förnedrad man känner sig. Att behöva sitta i en blöt blöja för att man förlorat förmågan att kunna byta den själv. Det är inte rättvist överhuvudtaget. Vissa människor ska inte få jobba inom vården eller med andra människor alls. Det handlar om att lägga sitt eget liv till sidan och ta hand om någons annans liv. Förstår ni vilket ansvar det är? Ändå ser man jobbet inom vården som ett lätt och " skitigt " jobb. Då kan man ju tänka en gång till och tänka på om det någon gång är någon av era mor- eller farförälrar som ligger på boendet och vi tar hand om dem. Tänk sen vilket ansvar vi har för att de ska få bästa möjliga vård och liv. Det handlar om andra människors liv, oftast i slutskedet. Vem som helst ska inte jobba inom vården. Det krävs människor som kan lägga sig själv till sidan och ta hand om någon annans liv. Det är inget lätt yrke! Det krävs mycket både psykiskt och fysiskt. Jag tycker att alla som klarar detta och gör jobbet bra förtjänar en klapp på axeln och en applåd. Ni är grymma!


Som ni förstår så jobbar även jag inom vården. Just nu som personlig assistent till en man i 50 års åldern med en rätt ovanlig nervsjukdom. Att jobba med bara en person är inte lätt. Det är väldigt psykiskt krävande. Både för han och mig! Men speciellt för honom. Tänk vilken frustation man måste få av att behöva ha någon som tar hand om en 24 timmar om dygnet. Vilken stark människa man är som klarar av det. Jag i mitt yrke har ett ansvar att se till att min vårdtagare får ut det bästa av sitt liv. Har jag en dålig dag så kan jag se till att lägga det till sidan när jag kommer till jobbet, för mitt liv finns inte där. Det handlar helt och hållet om vårdtagaren och inget annat. Eftersom jag är en person med mycket personlighet så är det svårt att stänga av det när jag kommer till jobbet. Jag jobbar långa pass. Mitt kortaste pass är numera på 10 timmar och mitt längsta på 20 timmar. Man kan tro jag jobbar lite ibland, men det är så långa pass att det blir mycket, men mycket på en gång. Jag älskar att arbeta och hade gärna jobbat 7 dagar i veckan. Men jag vill ju hinna med annat också.


Imorgon bli det att gå en runda sen inte mycket mer. Jobbar imorgon natt så ska väl försöka sova lite innan det. Godnatt =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine Nilsson - 2 maj 2013 21:01

Då var det dags för ett nytt blogginlägg igen tycker jag. Minns inte ens när jag skrev senast. Det kan väl kanske bero på att det händer så himla mycket i livet just nu! Är inne på min tredje termin nu och har praktik. Har fått jobb i sommar som bran...

Av Josefine Nilsson - 28 november 2012 20:03

Vilka bra dagar jag har nu! Träningen går bra och jag klarade mitt C-kort =D Det är så skönt! Nu börjar jag verkligen njuta av livet. Tänk bara så långt jag har kommit sen jag började här. Idag sprang jag en mil! Det har jag aldrig kunnat göra. Jag b...

Av Josefine Nilsson - 26 november 2012 21:11

Nu har det gått 16 dagar sedan jag slutade med socker. Det har gått väldigt bra! Jag har inte ätit något godis eller några kakor. Dock har jag druckit vin, cider och två glas pepsi i helgen! Det var ju för att Suzie var på besök och då passa vi på at...

Av Josefine Nilsson - 19 november 2012 13:45

Vilken underbar helg jag har haft! Mamma, syrran och systersonen har varit här på besök. De skulle egentligen bott på ett vandrarhem på Frånö, men fick bo på Rebeckas rum. Det var det värsta vandrarhem jag någonsin skådat! För det första när vi kom d...

Av Josefine Nilsson - 14 november 2012 20:47

Tredje dagen utan socker! Eller ja, socker finns ju i allt, men utan godis, kakor, läsk och sånt skit =). Det känns faktiskt riktigt bra idag. Grannen gjorde chokladbollar och jag lät bli och smaka fast jag hjälpte till att få ihop smeten =) Stolt! J...

Presentation


Emma Josefine Nilsson

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards